Innovasjon i et globalt selskap: Slik sikrer DNV felles metodikk og kompetanse blant deres 15 000 ansatte

Skrevet av: og

Publisert: 4. november 2025

DNVs formål er å sikre liv, verdier og miljø. Det startet med sikkerhet til sjøs, og innovasjon har tatt selskapet langt ut i verden, og inn i stadig nye områder. DNV jobber nå med alt fra grønn energiomstilling og bærekraft, til cybersikkerhet, pasientsikkerhet, matsikkerhet, fiskehelse og forsvarlig bruk av kunstig intelligens. For å sikre en felles tilnærming til innovasjon på tvers av DNVs mange fagområder, benytter selskapet et system for innovasjon med et felles rammeverk. I fjor høst ble Sprint engasjert for å evaluere og oppdatere DNV sitt innovasjonsrammeverk og tilhørende metodikk.

Vi har tatt en prat med Kristian Nordheim Lindøe (Group Innovation Manager) og Nora Grue (Product Development Consultant, AI & Innovation Hub) om hvordan DNV jobber med innovasjon, bakgrunnen for prosjektet, verdien av et felles rammeverk og hvilke resultater som har kommet som følge av å jobbe systematisk med innovasjon.

Kristian og Nora i DNV | Foto: Sprint Consulting

Hvordan jobber DNV med innovasjon i dag?

Kristian – DNV bruker minst 5 % av hele omsetningen sin på forskning, utvikling og innovasjon, som tilsvarte nærmere to milliarder kroner i fjor. Vi har en forskningsavdeling på 120 mennesker, som primært jobber med langsiktig forskning, der halvparten jobber fulltid med forskning på kunstig intelligens. Forskningen gir oss unike muligheter til å ligge i forkant av utviklingstrekk som kommer til å prege de industriene og kundene vi jobber med. Samtidig trenger vi å skape verdi for kundene våre i dag, gjennom ny teknologi og nye måter å levere mer verdi, raskere til våre kunder. Da må vi ha måter å jobbe på som hjelper oss å omsette dyp domenekunnskap, forståelse av internasjonale regelverk og forsyningskjeder, til digitale løsninger kunder faktisk tar i bruk. Det er krevende, men vi har heldigvis flinke folk som hele tiden vil gjøre ting bedre! I de fleste forretningsområdene våre er det også dedikerte miljøer som jobber med produkt- og tjenesteinnovasjon, og når vi gjør oppkjøp og investeringer i selskaper, er det for å komplementere og videreutvikle det DNV kan tilby.


I Sprint har vi hatt gleden av å jobbe med DNV på ulike prosjekter, spesielt innenfor innovasjon og design. DNV har etablert mye av det vi kaller system for innovasjon: de har et tydelig mål for innovasjon, de har strukturer for å styre og finansiere prosjekter, de har en kultur for eksperimentering, og de har metoder og verktøy som skal hjelpe innovatører i selskapet med å lykkes. Sistnevnte rommer det vi kaller et rammeverk for innovasjon, altså en struktur for hvordan selskapet jobber med å systematisk teste og utvikle en idé. Det var nettopp dette rammeverket Sprint ble engasjert for å evaluere og oppdatere i fjor høst.

Sprint sitt system for innovasjon

Ønsker du å lese mer om hvordan DNV jobber med de andre delene av systemet? Sjekk ut praten vi tok med Kristian i 2021 her.


Du kan også lese mer om hvordan man kan sette opp et system for innovasjon her.

Hvordan gikk dere frem første gang dere skulle lage et innovasjonsrammeverk for DNV? Og hva var suksessfaktorene?

Kristian – I 2017 lanserte DNV en dataplattform, Veracity, og vi så et tydelig behov for å bli mer innovative og digitaliserte, men vi ønsket å gjøre det på riktig måte. Vi startet med å gjøre et søk på intranettet og fant ut at det eksisterte rundt 50 ulike rammeverk på tvers av selskapet, så det manglet ikke på prosesser. Vi samlet derfor relevante folk fra hele selskapet til workshops i Oslo for å kartlegge hvordan de jobbet, hva som fungerte og hvor utfordringene lå. Dette dannet grunnlaget for et felles rammeverk lansert i 2019. Jeg tror en sentral suksessfaktor var at såpass mange var med på selve utformingen, og dermed forstod grunnmuren og tankene bak, og at det ikke var noe som ble pålagt fra selskapet sin side. Vi hadde heller ikke et mål om at alle skulle kjenne til rammeverket, men at det skal være kjent blant de som trenger det.

Nora – Nettopp det at vi ikke skal løpe etter alle, men at de som har nytte av det skal få en grundig innføring og involveres i prosessen, har vært veldig viktig også ved oppdateringen av rammeverket. Fokuset har vært på de aktive miljøene og at vi hele tiden har vært åpne for innspill og tilbakemeldinger, og at det fortsatt er en iterativ prosess.

Hvorfor ble det satt i gang en oppdatering av rammeverket? Og hva er verdien av å ha et slikt rammeverk?

Nora – Det første rammeverket ble lansert for seks år siden og har fungert godt, men på samme måte som når vi jobber med innovasjonsprosjekter, har vi behov for å iterere og oppdatere til vi finner den beste tilnærmingen. Det finnes mange ulike metoder og praksiser man kan velge blant, og vi har vært tydelige på at det ikke finnes en "one size fits all". Derfor må vi være åpne for feedback og iterere til vi finner den løsningen som passer oss best.

Kristian – Vi hadde en del læringer som vi kunne ta med for å gjøre rammeverket bedre. Samtidig har vi vært nøye på at "det beste ikke skal være det godes fiende", og at det handler mer om å finne en god måte å tydeliggjøre en prosess og tankegang for hvordan vi jobber med innovasjon, enn å ha et helt perfekt rammeverk. Hvis de som innoverer gjør mye riktig og har en god tilnærming til deler av prosessen, så er det et stort steg i riktig retning. Innovasjon krever en annen måte å tenke på, så det har vært viktig at vi ikke har et rammeverk som er så perfekt og "corporate" at det virker uhåndgripelig.


Nora
– Jeg tror likevel det er viktig at vi har en felles prosess å forholde oss til. Det er utfordrende å skulle få hele selskapet til å snakke samme språk når det gjelder innovasjon, men rammeverket kan være en mental modell rundt hvorfor vi gjør ting på en viss måte og hva det er vi ser etter. På denne måten får vi en felles forståelse og formalisering av beste praksis. Vi jobber med komplekse problemer i komplekse industrier, og dette er en måte å få struktur til kaoset og gjøre det lettere å lykkes med innovasjon.

Kristian – Mange tenker at innovasjon er noe morsomt og dyrt for de yngste ansatte, og mange av eksemplene man får presentert er B2C og treffer ikke like godt i vår kontekst. Vi jobber innenfor B2B, ofte i strengt regulerte bransjer, noe som krever en litt annen måte å tenke på. Rammeverket vårt skal gjøre det lettere å detaljere ut hvordan vi fortsatt klarer å ha en kundeorientert tilnærming.

Et team på to konsulenter fra Sprint jobbet tett med DNV på prosjektet. Den første fasen hadde som mål å forstå hvordan DNVs innovasjonsrammeverk ble brukt av ulike brukergrupper, og hvilke støtteverktøy de trengte for å jobbe mer systematisk med innovasjon. Prosessen involverte intervjuer og workshops med ulike brukergrupper for å forstå behov og barrierer. Det ble også avdekket hva som skulle til for å øke brukervennlighet og motivasjon for å ta i bruk rammeverket. I den andre fasen var fokuset på endringer for å sikre at innovasjonsverktøyene var relevante, forankret i beste praksis og tilpasset brukergruppenes behov. I siste fase handlet det om å utvikle kommunikasjon- og opplæringspakker for å sikre en god implementeringsprosess. Resultatet av prosjektet ble et oppdatert rammeverk med tilhørende beskrivelse, en verktøykasse for metoder og aktiviteter tilknyttet de ulike fasene, og maler for å samle dokumentasjon som presenteres i Stage Gates mellom de ulike fasene. Alt er tilgjengeliggjort på DNV sin SharePoint.

Oppdatert rammeverk og ressurser i DNV sin Sharepoint

Hvordan har det vært å jobbe med Sprint og bruke eksterne konsulenter på et slikt prosjekt?

Nora – Det har vært veldig fint å ha noen å "nerde" ordentlig på innovasjonsmetodikk med! I tillegg tror jeg det er sunt å få inn et eksternt perspektiv. Det er lett å se seg blind på egne rutiner og prosesser, og å ta for gitt at man har landet på den beste løsningen bare fordi det fungerer i dag. Sprint har vært en super sparringspartner som både stiller gode spørsmål, og samtidig kommer med gode innspill og lærdommer i arbeidet med rammeverket.

Kan dere fortelle om noen konkrete prosjekter eller ideer som har kommet som følge av å jobbe systematisk med innovasjon?

Nora – De fleste av de store innovasjonssuksessene i DNV har vært tro til rammeverket, og vi ser at det har hatt verdi. Et eksempel er ReWind som ble til i vår årlige interne innovasjonskonkurranse, hvor rundt 100 ansatte konkurrerer lagvis i 12 uker om å komme opp med den beste ideen. Konkurransen avsluttes med en presentasjon av en MVP med buy-in fra kunder, der vinneren med den mest overbevisende presentasjonen vinner investering i prosjektet og mulighet til å jobbe videre med ideen. ReWind, som fokuserer på resirkulering av materialer fra vinindustrien, vant denne konkurransen for noen år siden, og ble tidligere i år spunnet ut gjennom vår Venture-arm til eget selskap utenfor DNV.

Kristian – Et annet eksempel er RuleAgent, et nytt produkt som lanseres i disse dager. Det er en AI-agent som hjelper kunder å matche avansert teknisk utstyr med komplekse regler og krav raskere og bedre enn mennesker. Gjennom kundeinnsikt har vi sett at dette kan spare kundene våre flere titalls dager i året.

DNVs RuleAgent hjelper kunder å matche avansert teknisk utstyr med komplekse regler vet hjelp av AI | Foto DNV

Så oppsummert; hva er deres tre tips for å samle ansatte rundt et felles rammeverk?

Nora – Fokuser på de aktive miljøene i starten, lag det visuelt engasjerende og vær åpen for tilbakemeldinger og innspill.

Kristian - Ta med organisasjonen på utviklingen, finn gode ambassadører og fokuser på tankegangen bak.

Ønsker ditt selskap å komme i gang med innovasjon eller gjøre oppdateringer av allerede eksisterende praksiser? Vi har lang erfaring med å hjelpe selskaper med å rigge systemer for kontinuerlig innovasjon og utvikle konkrete ideer og konsepter. Les mer om hvordan vi jobber med innovasjon her, eller kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat!

Åshild  Fossum

Åshild Fossum

Junior Partner | Leder for Innovasjon