Trender i retail - dette vil vi se mer av i 2025

Skrevet av: , og

Publisert: 28. januar 2025

Nå som det nye året er godt i gang, ønsker vi å komme med noen spådommer for hva vi forventer å se innen retail og FMCG i 2025. Flere av trendene hadde vi allerede på radaren i 2024, men vi forventer at de virkelig vil blomstre i 2025. Vi tar i denne artikkelen for oss fire sentrale trender for 2025, deriblant retail media, slankemedisin, generativ AI og netthandelsgiganten Temu.

Hold deg oppdatert på retail & FMCG ved å melde deg på nyhetsbrevet vårt her

Dette er bare en test for å se sitatmodulen

Retail media får fotfeste i Norge

Ser vi til utlandet har retail media allerede fått betydelig fotfeste. I Norge derimot, er vi fortsatt tidlig i utviklingen. I utlandet ser vi at retail media erstatter de tradisjonelle reklamekanalene, og vi tror det er et tidsspørsmål før vi ser det samme i Norge. Det europeiske retail media markedet forventes å utgjøre 31 milliarder euro i 2028, og blir dermed en større markedskanal enn både tv- og avis-reklamer. Retail media, er rett og slett the place to be, både for dem som ønsker å markedsføre konsumprodukter, men også for dem som vil skape et stort og nytt inntektsben.

Det er mye som skjer i Retail media-landskapet, og her får du noen eksempler på hvordan flere aktører tar del i utviklingen:

  • 30% av Instacarts inntekter er fra annonser, og beveger seg fra å være matleveranse-app til å bli en mediekanal. Les mer her
  • Costco bygget ut annonsenettverket sitt basert på data fra eget lojalitetsprogram, slik tilbyr de bedre og mer personalisert markedsføring. Les mer her
  • Ica Maxi i Sverige er godt i gang med å rigge butikkene sine for retail media-bølgen. Les mer her
  • Apotek henger etter på verdensbasis i adopsjon av retail media, derfor er det gledelig å se at Vitusapotek tester og ruller ut nye digitale flater i butikkene sine. Kudos! Les mer her
  • Fremover kommer vi til å rette øynene mot Elkjøp, som virker å ha en spennende satsing på gang, og nå ansetter en Retail media-spesialist for Norden. Vi heier på selskaper som satser på morgendagens retail, og synes det er kult at Elkjøp satser!

Retail media omtales som den tredje bølge innen markedsføring

Slankemidlene får handlekurven til å krympe

Vi spådde det i februar i fjor, og nå viser tallene det tydelig: Slankemedisiner som Ozempic og Wegovy (GLP-1) har begynt å sette sitt preg på dagligvarehandelen og retail.

En ny studie fra Cornell University og Numerator viser at husholdninger med minst én bruker av slankemedisinen bruker 6% mindre penger i dagligvarebutikker. De med høy inntekt har kuttet hele 9%!

Undersøkelser fra Morgan Stanley viser at GLP-1-brukere konsumerer 20-30% færre kalorier per dag, og rundt 60% reduserer inntaket av sukker og alkohol.

Amerikanske matprodusenter og butikker har derfor allerede begynt å tilpasse seg nye behov: 

  • Nestle har lansert Vital Pursuit, en serie retter fulle av protein, fibre og næring, tilpasset og utviklet i samarbeid med brukere av slankemedisin. Les mer her
  • Smoothiekjeden Smoothie King har introdusert en ny meny spesielt for brukere av slankemedisiner, med smoothies med høyt proteininnhold og null sukker, designet for å fremme metthet og muskelmasse. Les mer her
  • Kourtney Kardashian har lansert sin versjon av slankemedisin gjennom sitt eget merke Lemme, som hevder å støtte vektreduksjon. Les mer her

I Norge solgte apotek Ozempic og Wegovy for 3,75 milliarder kroner i 2024, og salget økte utover høsten og vinteren, til tross for restriksjoner. Vi er spente på å følge utviklingen i 2025, og spår at også norske aktører vil lansere produkter og tjenester som er tilpasset nye forbrukerbehov!

Kilder: Grocery Dive og Medwatch.no

Slankemedisiner fører til tynnere handlekurver

Generativ AI skaper verdi for retailere

2024 ble året da generativ AI begynte å innta retailbransjen for fullt. Selv om vi fortsatt er på starten av denne reisen, og ikke alt gir umiddelbar verdi, heier vi på alle som tør å eksperimentere med ny teknologi! Vi forventer at 2025 vil bli året der vi begynner å se konturene av hvor kraftfullt generativ AI vil bli for retailere, der de som lykkes med å ta i bruk ny teknologi vil skape bedre lønnsomhet og kundeopplevelser.

I februar i fjor skrev vi om flere eksempler på hvordan generativ AI vil påvirke retail. Fikk du ikke lest det? Sjekk det ut her: Sniktitt på hvordan generativ AI vil påvirke retail

Her er noen spennende eksempler fra utviklingen innen gen AI x retail:

  • Noe vi har drømt om i flere år - et kjøleskap som fyller seg selv! Instacart og Samsung jobber med å gjøre drømmen om til virkelighet! Les mer her
  • Walmart har lansert verktøyet, My Assistant, som gir ansatte mer kompetanse og dermed i stand til å yte bedre kundeservice. Les mer her
  • Target har rullet ut en chatbot til sine ansatte for å guide dem gjennom butikkprosedyrer som hvordan man håndterer strømbrudd eller stengevakter. Les mer her
  • Walmart bruker generativ AI til å forhandle priser og gå gjennom kontrakter med leverandører. Les mer her
  • Nike bruker AI til produktutvikling, predikere markedstrender og etterspørsel, kundeservice og til markedsføring. Les mer her
  • Klarna har både en intern og ekstern AI-bot. Hvor den eksterne lar deg sammenligne produkter og priser og besvare kundehenvendelser, mens den interne er et oppslagsverktøy for de ansatte. Klarna besvarer 2/3 av alle kundehenvendelser med AI, og den interne AI-boten brukes av 90% av de ansatte. Vi har skrevet en artikkel om dette, les artikkelen her

Samtidig som vi ser at flere selskaper har svært gode resultater med å ta i bruk generativ AI, henger vi i Norge etter. Bare 24 prosent av norske arbeidstakere bruker generativ AI, sammenlignet med 54 prosent i Europa. Vi håper og tror 2025 er året hvor vi skal tette dette gapet!

Nike bruker generativ AI til å finne sko som passer forbrukerens føtter

Temu blir en viktig del av nordmenns handlevaner

2024 var året da Temu for alvor ble en del av nordmenns handlevaner. Ifølge Postnord skjer nå hele 15 % av all netthandel på Temu, og nettbutikken er nordmenns foretrukne nettsted, foran Zalando og Amazon.

For å møte etterspørselen har Temu det siste året etablert lokale lagre i flere land, senest i Sverige. Med disse lagrene reduseres frakttiden til bare noen dager, og det gjør det også mulig for nettbutikken å tilby større produkter som møbler.

Temus raske vekst har allerede skjerpet konkurransen for norske retailaktører, både i fysiske butikker og på nett. Det er ingen tvil om at konkurransen bare vil øke fremover, spesielt hvis Temu bestemmer seg for å åpne lager i Norge også. For å vinne kampen om kundene mener vi norske aktører må levere gode kundeopplevelser, utnytte sterke merkevarer og satse på mer bærekraftige alternativer.

Samtidig ser vi at flere forbrukere blir bevisste Temus negative sider, og vi er spente på å følge med på hvordan det påvirker veksten.

Om du er interessert i å lese mer om Temu, anbefaler vi at du sjekker ut vårt tidligere nyhetsbrev her!

Temu tilbyr et bredt utvalg av varer

Hold deg oppdatert på retail & FMCG ved å melde deg på nyhetsbrevet vårt her

Ønsker du å ta en prat om mulige prosjekter eller diskutere noe av innholdet i artikkelen? Ta gjerne kontakt med Øistein Haraldstad for en prat!

Øistein Offergaard Haraldstad

Øistein Offergaard Haraldstad

Partner