Innovasjon i praksis: Hvordan teste ideen mot kunder?

Skrevet av: og

Publisert: 19. november 2025

Hvordan kan du og ditt selskap jobbe systematisk med utvikling av nye produkter og tjenester fra idé til skalering?


I denne serien går vi gjennom fase for fase i Sprint sitt innovasjonsrammeverk. Hver utgave går i dybden på én fase: Hva er målet og hvordan jobber vi i praksis? Hvert nyhetsbrev krydres med erfaringer og inspirasjon fra tre faste start-ups som har blitt startet av nåværende og tidligere Sprint-konsulenter: Cirkulær, Swipp og Drueclasen.

Tema for dette nyhetsbrevet er idévalidering.

Abonner på vårt nyhetsbrev her

Kort om idévalideringsfasen

Innovasjonsarbeid starter ofte med høyt engasjement og mange ideer, men enhver lysende idé kan fort falle sammen hvis vi ikke klarer å validere hva kundene faktisk vil ha. I idévalideringsfasen går vi fra å ha en rekke antakelser til å få konkrete bevis.

Formålet med idévalideringsfasen er å minimere risiko før vi investerer mer tid og ressurser i mulighetene vi har identifisert. På denne måten legger fasen grunnlaget for å enten skrote, eller utvikle ideen videre. På slutten av fasen skal vi ha validert at ideene vi går videre med løser et faktisk problem, for en faktisk kunde, og på en måte som de er villige til å betale for.

Sprints innovasjonsprosess

Slik jobber vi i praksis

1. Start med hypotesene
Etter idégenereringsfasen jobber vi med å formulere de mest kritiske hypotesene knyttet til ideen. Hva må være sant for at ideen skal fungere? Disse spørsmålene danner kjernen i valideringsarbeidet.


2. Bruk et idécanvas
Et strukturert idécanvas hjelper oss med å definere problem, målgruppe, verdiforslag og de mest sentrale hypotesene vi har tilknyttet en idé. En av fordelene med å bruke et idécanvas er at hypotesene ikke blir skrevet i stein, og at canvaset blir et levende dokument som kontinuerlig oppdateres basert på ny læring.

3. Gå ut i markedet
Vi tester hypotesene gjennom eksperimenter: enkle landingssider, spørreundersøkelser, digital annonsering eller intervjuer. Her er nøkkelen å bruke så enkle, men målrettede metoder som mulig. Ofte bruker vi verktøy som Meta for annonser, Typeform for innsikt og Wix eller Shopify for raske MVP-er som på en god måte illustrerer konseptet eller produktet for mulige forbrukere. Utviklingen av nye AI-verktøy gjør det enda enklere å utforme, gjennomføre og analysere eksperimenter.

BAMA har brukt enkle og effektive verktøy for å validere ideer til nye produkter blant forbrukere. AI-verktøyet Ideogram blir brukt for å skissere ulike produktalternativer, som sparer både tid og penger i en tidlig fase.

4. Mål det som betyr noe
Det holder ikke at folk liker ideen, men vi ønsker å se etter konkrete handlinger: Vil de melde seg på? Klikke? Kjøpe? Dette gir objektive indikatorer på om ideen faktisk har grobunn. Dette kan man for eksempel gjøre ved å la kunder melde seg på venteliste for kjøp, eller oppgi betalingsinformasjon for å motta produktet så snart det er tilgjengelig.

Northern Playground bruker egen mikrofabrikk og overskuddsmateriale, til å teste interesse for nye produkter fysisk i butikken på Løkka. Idévalidering gjennom bruk av eksisterende materialer, fysiske kjøp og ventelister har gjort at de med lavere risiko kan skalere og lansere produktet "The Oslo Neck" i nettbutikken over nyttår.

5. Iterer raskt
Det er sjelden kost at alle hypotesene er bekreftet etter en idévalideringsfase. Poenget er ikke å gjøre alle hypoteser grønne, men å lære av funn og justere slik at ressursene blir brukt på ideene kundene faktisk vil ha. Hvis behovet ikke er tydelig, eller målgruppen reagerer annerledes enn forventet, er dette vel så viktige funn som i de (relativt få) tilfellene der løsningen treffer blink på første forsøk.

Cirkulær, Swipp og Drueclasen

Gründerskap ligger i blodet til Sprint, og vi har startet flere selskaper både i og utenfor Sprint. Nåværende og tidligere konsulenter har også startet egne selskaper. Nå skal vi få høre hvordan de testet ideene sine.

Hvordan testet Cirkulær, Swipp og Drueclasen ideene sine på kunder?

Idévalidering handler om å redusere usikkerhet raskt og systematisk. Det betyr å teste egne hypoteser, og bruke reell respons som beslutningsgrunnlag. Jo tidligere du får en realitetsorientering, jo større sjanse har du for å bygge noe som faktisk fungerer. Cirkulær, Swipp og Drueclasen valgte ulike måter å validere ideen på, men med samme mål: å redusere usikkerhet tidlig. Der Cirkulær og Drueclasen testet direkte med brukere, utforsket Swipp om behovene kunne løses innenfor realistiske rammer. Felles for alle var ønsket om å identifisere tydelige signaler i markedet før de investerte tid og ressurser i videre utvikling.
Neste utgave av nyhetsbrevet tar for seg prototyping, testing og pilotering: Hvordan tester du ideen i praksis før full lansering?

Ønsker selskapet ditt å komme i gang med innovasjonsinitiativer, eller trenger hjelp for å strukturere arbeidet best mulig? Les mer om hvordan vi jobber med innovasjon her eller kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat!

Abonner på vårt nyhetsbrev her

Øistein Offergaard Haraldstad

Øistein Offergaard Haraldstad

Partner