Generativ AI - innovasjonspartneren til morgendagens selskaper

Del 2: Hvordan bruke generativ AI til å utforske løsninger

Skrevet av:

Publisert: 20. oktober 2023

Generativ AI begynner allerede å påvirke hvordan vi jobber med innovasjon. I del 1 av denne artikkelserien gikk vi nærmere inn på hvordan generativ AI kan brukes til å utforske problemer i innovasjonsarbeidet. I del 2 utforsker vi hvordan generativ AI kan bistå oss i løsningsfasen.

I løsningsfasen tester vi hypoteser for å undersøke om ideene våre faktisk løser reelle problemer. I denne fasen gjennomfører vi ofte en rekke aktiviteter som spenner fra intervjuer og analyser, til prototyping og markedstester – og generative AI-verktøy kan hjelpe oss i overraskende store deler av arbeidet. Vi håper at denne artikkelen kan gjøre det litt lettere å komme i gang med eksperimentering med generative AI-verktøy i løsningsfasen av innovasjonsarbeidet.

I denne artikkelen vil du lære om:

  • Hvordan bruke generativ AI til å utforske løsninger
  • Erfaringer med konkrete verktøy i løsningsfasen
  • Tips til suksessfull bruk av generativ AI i innovasjonsarbeidet

Illustrasjon laget av Sprint i Midjourney

Generativ AI i løsningsfasen av innovasjonsarbeidet

Vi har testet en rekke generative AI-verktøy som kan bistå innovasjonshoder i utforsking av løsninger. Verktøyene kan bistå med å eksempelvis oppsummere og analysere innsikt, validere forretningsideer, designe og utvikle løsninger, samt jobbe mot finansierings- og skaleringsmål. Noen av verktøyene vi har testet liker vi spesielt godt, mens andre verktøy tror vi du kan spare deg for å utforske.

Oppsummere og analysere innsikt

Eksempler utarbeidet av Sprint

  • Notably tilbyr per i dag muligheten til å analysere en rekke filtyper og formater som ren tekst, lyd og video. Her får du tilgang til malverk for blant annet analysering av intervjunotater, user personas, innsikt fra fokusgrupper og brukertesting. Dersom du skal analysere store mengder kvalitativ data og ønsker raskt overblikk over hovedmønstre, kan Notably være til hjelp. Vi opplever likevel et behov for å være kritiske til output, og at vi må "tenke selv" for å sikre at vi får med oss alt interessant fra innsikten. Dessverre fungerer ikke tradisjonelle filtyper som Excel-, Word-, og PowerPoint til analysering per nå, noe som gjør det litt vanskeligere å ta i bruk løsningen helt i starten. Du kan likevel benytte deg av ren tekst-input når du har logget inn i løsningen, og kan eksempelvis kopiere over intervjunotater til analysering. Verdt en test!
  • Open AIs ChatGPT er også et godt alternativ til analysering av data i tekstformat, og en god sparringspartner til hypotesetesting og iterering av forretningsmodell i løsningsfasen. Dersom du er erfaren i innovasjonsarbeidet og vet hva du skal spørre om for å komme frem til resultatene du trenger, kan ChatGPT være like verdifull å benytte som Notably til å oppsummere innsikt. Vi opplever at ChatGPT er enklere å benytte da du kun fokuserer på prompting på ett sted, mens i Notably må du bevege deg frem og tilbake mellom ulike malverk. ChatGPT kan eksempelvis benyttes til å avdekke kritiske hypoteser, planlegge hvordan du kan teste dem og bistå med forslag til alternative forretningsmodeller tilknyttet løsningen. I den betalte versjonen av ChatGPT kan du laste opp pdf-dokumenter for analysering, men vi savner også her enkel tilgang til analyser av dokumenttyper vi ofte bruker i jobbhverdagen. Vi anbefaler å teste ChatGPT til å oppsummere løsningsinnsikt, men husk å anonymisere data, sikre personvern og fjerne selskapskritisk informasjon.

Validere forretningsideer

Eksempler utarbeidet av Sprint

  • DimeADozenEtterhvert som du har gjort deg opp noen konkrete tanker om hva løsningen bør inneholde, kan du utforske verktøy som DimeADozen for å få bistand til validering av forretningsideen. Dette generative AI-verktøyet kan gi deg massevis av inspirasjon, og kan blant annet skape nye forslag til alternative forretningsmodeller for løsningen, gi deg informasjon om hvilke konkurrenter du bør være bevisst, hvordan løsningen kan se ut dersom du velger å pivotere, sammenstille markedsinnsikt, planlegge for hvordan du kan lansere og skalere, og ikke minst hjelpe deg med å formulere innhold til investeringsrunder. DimeADozen har blant annet gitt oss inspirasjon til justeringer i forretningsmodeller, samt gode spørsmål til refleksjon som har bidratt til iterering av konsepter. Noe vi på den annen side ikke er så glad i, er at majoriteten av innholdet verktøyet genererer havner bak betalingsmur. For å få tilgang til fullverdige rapporter må du som bruker derfor betale. Likevel mener vi at gratisversjonen av løsningen er verdt å teste for å lære mer om hvordan generativ AI kan benyttes til validering – selv om du ikke får tilgang til all informasjon får du likevel inspirasjon til videreutvikling av løsningen.
  • VisilyDersom du ønsker å raskt utforme en mockup for å eksempelvis teste en prototype for løsningen din, kan du effektivt lage et utkast ved bruk av Visily. Visily er et generativt AI-verktøy der store deler av funksjonaliteten fortsatt er i Beta-versjon, men likevel er den tilgjengelige funksjonaliteten verdt å teste for å raskere designe og planlegge innledende brukertester. Her kan du lage mockups på sekunder ved å laste opp håndtegnede sketsjer av løsningens grensesnitt, eller ved å ta en screenshot av en nettside eller app du liker i dag. Det finnes en rekke lignende varianter som Visily i AI-verdenen (eksempelvis Uizard), men flere av disse verktøyene ligger bak betalingsmur. Per nå er Visily gratis, og det blir spennende å følge med på dette verktøyet etter hvert som funksjonaliteten tilbyr prompting for "tekst til design" også (som er på blokka for lansering).
  • Kraftful: Har du lansert et minimumsprodukt og ønsker feedback på hvordan denne oppleves? Kraftful hjelper deg med oppsummering av feedback fra dine brukere på en enkel måte, og gir deg umiddelbar tilgang til nye forslag til produktfeatures, ris og ros. Verktøyet kan eksempelvis brukes for å oppsummere tilbakemeldinger fra apper i App Store, eller andre kilder i tekst- og csv-format. I innovasjonsprosessen kan dette også være interessant i løsningsfasen for å se hva brukere av konkurrerende løsninger sier om tjenestene, eller for å enkelt overvåke inntrykk fra egen løsning. Vi testet hvordan verktøyet ville sammenstilt feedback fra brukere av FINN-appen i AppStore, og fikk raskt tilbakemelding fra Kraftful om at billettsalg er noe brukere ønsker skal utvikles. Vi liker også at verktøyet gir deg kontinuerlige oppsummeringer på mail etterhvert som ny feedback dukker opp. Alt i alt et generativt AI-verktøy med stort potensial som gir enkel tilgang til spennende innsikt og som effektiviserer feedbackprosessen. Vi skulle ønske at kvaliteten på analysene av direkte tekst- og csv-input var av litt bedre kvalitet, men dette kan raskt endre seg slik utviklingen av verktøy foregår nå. Har du allerede en app eller planlegger å lansere en app? Da bør du teste Kraftful.

Design, branding og utvikling

Eksempler utarbeidet av Sprint

  • Looka: Har du kommet så langt at du ønsker å utvikle løsningen, og trenger inspirasjon til hvordan utforme brandingen for minimumsproduktet? Looka hjelper deg med å designe logo og utvikle visuell profil til merkevaren eller løsningen. Her kan du iterere på innspillene verktøyet gir, og videreutvikle det visuelle til du er fornøyd. Selv den mest techy-ressursen i innovasjonsteamet kan nå utarbeide vakre visuelle profiler til minimumsprodukter, markedstester eller løsninger som skal lanseres. Trenger du kanskje også hjelp til å utvikle navn i samme slengen? Da bør du teste ut Namelix for å få inspirasjon til navneforslag som videre kan itereres på.
  • MidjourneyNår det kommer til bildegenerering, har vi testet en rekke ulike verktøy som eksempelvis Midjourney, DALL-E3 og Canva. Førstnevnte går stadig av med seieren og muliggjør svært realistiske bilder til bruk på eksempelvis nettside, i visuell profil, markedsføring og i presentasjoner. Ved bruk av Midjourney erfarer vi dog at brukeren bør inneha en viss kompetanse med prompting for å utnytte mulighetene som ligger i verktøyet og produsere gode bilder og visuelle uttrykk. Dersom du skal teste Midjourney for første gang, kan vi tipse om å legge inn ønsket kameramodell og lukkertid i promptet: Eksempelvis kan du teste å legge inn “shot on Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM” for å skape vakre, realistiske bilder. Dersom deler av bildene ikke blir som forventet, kan du også utforske funksjonaliteten som ligger i “Vary Region” for å rette opp i mangler i utvalgte deler av bildet (velg Upscale og deretter Vary Region) - da slipper du å utarbeide helt nye prompts for å fikse småting du ikke er fornøyd med. Her gjelder det å være nysgjerrig, teste og lære av feil.
  • DurableHar du lyst til å utvikle en skreddersydd nettside for løsningen din på 30 sekunder? Første gang vi hørte om Durable, tenkte vi at dette måtte være for godt til å være sant. Og det er det kanskje også. Durable er et generativ AI-verktøy som raskt bygger en nettside for deg basert på et par setninger med tekstinput. Og en nettside blir det, men vi opplever ikke at den er godt nok tilpasset detaljene vi gir; vi må endre bilder, tekst og innhold for at nettsiden skal være i nærheten av det vi ønsker. Vi liker konseptet, og potensialet er stort dersom verktøyet videreutvikles og klarer å treffe bedre på behov. I tilknytning dette kan vi tipse deg om at vi for tiden følger spent med på Wixet kjent no-/low code-verktøy for utvikling av nettsider, som snart vil lansere sin egen WixAI Generator som skal klare å bygge nettsider basert på tekstinput. Dette har vi store forventninger til, og vi gleder oss til å teste funksjonaliteten når den lanseres (og håper at den leverer bedre enn Durable).

Finansiering og skalering

Eksempler utarbeidet av Sprint

  • Tome: Har du tro på løsningen din og er klar for å pitche den din til investorer? Da kan du bruke Tome, et generativ AI-verktøy som hjelper deg med å lage presentasjoner basert på blant annet tekstinput. Verktøyet er enkelt å ta i bruk, det har en gratisversjon som gir deg nok rom til å teste hva løsningen kan by på, og det lager rett og slett overraskende godt innhold som kan videreutvikles til et endelig resultat du er fornøyd med. Et alternativ til Tome du også kan vurdere å teste er Beemer. Vi syns det er spennende å se hva disse tidlige versjonene av verktøyene klarer å skape av innhold og visuell utforming, og gleder oss til å se hva 2.0-versjoner kan klare å få til.
  • RunwayKanskje du også ønsker å være litt ekstra kreativ ved promotering av løsningen, og vil klinke til med en videopitch til investormøtene dine? Da kan du teste ut Runway til produksjon av videomaterialet. Her kan du skape hyperrealistiske snutter basert på tekst- og/eller bilde-prompts. Vår erfaring er at verktøyet fungerer spesielt godt til å skape landskaps- og miljøvisualiseringer, men det er noe vanskeligere å få inn menneskelig anatomi i videoene. Her føler vi oss som ekte regissører og synes resultatene blir bra dersom formålet er å lage korte videosnutter uten mennesker involvert. Vi kan anbefale å teste ut verktøy som HeyGen dersom det er mer relevant å utforske bruk av avatarer og mennesker som snakker i videoene – den audiobaserte språkoversettelses-funksjonaliteten i HeyGen blåser oss eksempelvis av banen.

Tips til suksessfull bruk av generativ AI i innovasjonsarbeidet

Det er viktig å starte med å forstå effekten generativ AI kan ha på organisasjonen, både med hensyn til innovasjon, men også andre forretningsområder. For å legge til rette for suksessfull testing og bruk av generativ AI i innovasjonsarbeidet, anbefaler vi å være oppmerksom på følgende i startfasen:

  • Generative AI-verktøy er kun så gode som personen som tar de i bruk. Det er derfor viktig å sikre at tilstrekkelig innovasjonskompetanse ligger til grunn når AI-verktøy benyttes i innovasjonsarbeidet.
  • Legg til rette for sikker datainnsamling- og lagringspraksis. Lær ansatte opp i hvordan prompte og gi input til AI-verktøy som er i tråd med selskapets praksis for håndtering av data, og skap gode retningslinjer i organisasjonen for bruk av generativ AI. Her er det viktig å ikke bare tenke på hvordan input til verktøyene håndteres, men også hvordan output skal lagres og dokumenteres.
  • Unngå å forsterke bias og sørg for inkluderende innovasjon. Slik generative AI-verktøy er bygget i dag, tar de ikke hensyn til mangfold og inkludering i resultatene som blir gitt uten at vi ber om det. Det er derfor viktig at innovasjonsavdelinger har kunnskap om inkluderende innovasjon slik at dette kan hensyntas i prosesser der AI-verktøy benyttes.
  • Generativ AI bør ikke erstatte menneskelig kontakt i innovasjonsprosessen. Dybde i forståelse er fortsatt viktig for å validere problemer og løsninger. Dette er noe vi selv har erfart i utforskingen av AI-verktøy: Verktøyene gir oss innledende og rask innsikt og hjelper oss å bli mer kreative, men vi har behov for kontakt med mennesker for å virkelig forstå deres behov og hvordan vi kan bidra til å løse disse på en verdifull måte.

Vi håper du likte del 2 av artikkelserien Generativ AI: Innovasjonspartneren til morgendagens selskaper. Dersom du ikke har lest del 1 enda, «Hvordan bruke generativ AI til å utforske problemer», kan du lese denne her.

I Sprint jobber vi for tiden mye med å teste og utforske hvordan vi kan inkludere nye generative AI-verktøy i innovasjonsarbeidet. Vi tar gjerne en prat med deg og ditt selskap om hvordan dere kan dra nytte av AI i innovasjonsarbeidet og hvordan dette kan bidra til mer effektiv og kreativ innovasjon.

Åshild  Fossum

Åshild Fossum

Manager | Leder for Innovasjon