Sprinternship uke 1 & 2: Fra Langhus til Amalfikysten og tilbake

Skrevet av:

Publisert: 26. juni 2026

Siden 15. juni har vi vært en del av Sprint, og for en start det har vært! I denne artikkelen skal vi i team Obs BYGG, les Alexander og Helene, fortelle om våre to første uker som sprinterns.

Brå start, lav terskel og mye læring

Første uke som interns i Sprint bød på introduksjoner, kursing og prosjektarbeid fra dag én. Terskelen for å stille spørsmål viste seg heldigvis å være lav, noe som passet oss godt, for spørsmål hadde vi mange av. Mens vi fylte hodene med kunnskap om Alt+, Grunt og hvorfor bruk av datamus avslører en nybegynner, rakk vi også å bli godt kjent med hverandre. Allerede første dag var det duket for Aperol og pizza på takterrassen i ekte italiensk stil, sammen med resten av Sprint-gjengen. Det ble en hyggelig forsmak på sommerfesten som ventet senere i uken, allerede da føltes det som om vi hadde rukket å bli ordentlig kjent, både med hverandre og med mange av de andre i Sprint.


At konsulentlivet handler om å bli kastet ut i det, fikk vi raskt erfare. Allerede dag to bar det rett ut til Obs BYGG på Langhus klokken åtte om morgenen. En brå start, ja, men heldigvis en veldig god en. Både prosjektleder og folkene hos Obs BYGG har tatt oss utrolig godt imot, og det har gjort overgangen fra onboarding til kundeprosjekt både spennende og lærerik. Dagene som fulgte var fylt med scoping, kundemøter og butikkbesøk. Allerede etter kort tid har vi fått kjenne på tempoet, variasjonen og læringskurven som følger med livet som intern i Sprint.

Oppstart og besøk hos Obs BYGG på Langhus

Hypotese: Sprint er best på fest

Punkt fire av ti i Sprints Culture Deck lyder følgende: «Vi er best på fest.» Fakta. Punktum. Finale. Som ferske NHH-ere tvilte vi litt, etter flere lange kvelder i kjelleren på skolen satt vi trygt med oppfatningen om at det er studentene som eier festen. Så kom Sprints sommerfest, kløktig orkestrert av alles kjære Soskom, og vi måtte spise ordene våre. Studentene er ikke lenger best på fest. Det stemmer faktisk, det er Sprint. Og nå er vi så heldige å være med på vinnerlaget.

Og for en fest det var. Vi startet med drinks på Kullt ved Rådhusplassen før kvelden tok en helitaliensk vending. Etter en halvtimes svipptur langs Amalfikysten i en strøken italiensk hingst (les: Nesoddenfergen), gikk vi i land med panoramautsikt og full innlevelse på Trattoria al mare. Vi spiste, koste oss og skålte før ferden gikk tilbake til byen hvor det ventet en aldri så liten overraskelse: Italiensk temafest. Det skal sies at Sprint vet hvordan man holder reisefølget på tå hev.

Glimt fra sommerfesten

En kort liten ordbok fra oss (iterere, iterere, iterere ...)

Visste du at «iterere» er et av konsulentens mest brukte ord? Det gjorde ikke vi heller. Men smittsomt er det! Dette fikk vi bekreftet da Helene allerede tidlig i uke to foreslo at «vi henter en kaffe og itererer fra scratch». Vi har offisielt blitt en av dem.

Vi har også lært andre viktige ting av prosjektleder Harald, som at å kalle lavterskel idemyldring for "Brain dump" er try hard, og at det er kun de som prøver for hardt som sier det. Hos Sprint kaller de det "grønn sone".

Interns by day, innslags-ansvarlige by night

Hos Sprint handler hverdagen ikke bare om kundeoppdrag, men også internarbeidet står sentralt. På onsdag feiret vi kjærligheten og markerte Pride med en tur til Pride Park, der en god gjeng Sprintere storkoste seg i solen. Og i kveld åpner vi takterrassen for Norge-Frankrike, der vi i interngjengen har fått ansvaret for kveldens innslag. Sprintere og venner er invitert, forventningene er skyhøye, og mer sier vi ikke – stay tuned!

Pride Park

De to første ukene har gått useriøst fort, og vi er utrolig takknemlige for at vi får tilbringe sommeren her. Dette er bare begynnelsen – vi gleder oss stort til fortsettelsen!

Henriette Haaland

Henriette Haaland

Konsulent | Leder for Skolerekruttering