Slik lykkes Naer med å ta remote samarbeid til helt nye høyder gjennom VR-teknologi

Skrevet av: og

Publisert: 23. mars 2023

Sprint heier på norske oppstartsselskaper som utvikler ny teknologi, men vi heier enda høyere når to ildsjeler iført multifargede Crocs banker på døren til Norges største selskaper og selger en idé som enda ikke eksisterer. Vi synes derfor det er ekstra spennende at Skyfall Ventures, Sprints søsterselskap, denne høsten valgte å investere i det norske oppstartsselskapet Naer. Selskapet har utviklet en programvare for VR-briller som ikke bare legger til rette for remote samarbeid, men også gjør det morsomt og engasjerende. Vi har tatt en prat med Andreas Ore Larssen og Sondre Kvam, grunnleggerne av Naer, for å høre mer om hvordan de jobber for å løse utfordringene knyttet til samarbeid i digitale møter.

Når verdens største problem blir til mulighetenes land

For mens det var mange bedrifter som opplevde pandemien som svært utfordrende, var det flere som så sitt snitt da den fysiske isoleringen satte rekordfart på den teknologiske omstillingen. Over natten var folk nødt til å jobbe remote, og selv uten restriksjoner er det fortsatt mange som verdsetter en mer fleksibel og tidsbesparende hverdag med hybridkontor. Men hva skjer egentlig med samarbeidet når vi stadig oftere møtes på digitale plattformer, fremfor å møtes fysisk?

Ser vi nærmere på tallene viser en undersøkelse at halvparten opplever problemer med å holde seg fokusert på hjemmekontor, samtidig som to tredjedeler opplever ensomhet i overgangen til hjemmekontor. Likevel sier over 80% av ansatte at de ønsker en hybrid eller remote arbeidsplass, samtidig som over 75% av bedriftene forventer at VR blir et normalt arbeidsverktøy innen fem år. Med dette utgangspunktet så gründerne bak Naer sin mulighet til å lage et produkt som forbereder digitalt samarbeid innenfor remote workshops. I denne artikkelen kan du lese mer om Naer, deres reise og hvilke utfordringer de har møtt på veien.

Bilde av gründerne av Naer, Sondre og Andreas.

Gründerne av Naer, Sondre og Andreas. Foto: Stig B. Fiksdal

Hvem?

Sondre Kvam – CEO & Co-founder

Co-founder & CEO av designbyrået Umble. Har utviklet designverktøy med 70.000 aktive brukere, og tidligere vunnet en pris for sitt spill, Albert.

Andreas Ore Larssen – COO & Co-founder

Var med å utvikle en AR-app for Hurtigruten. Har laget Norges mest populære vintersportapp, Smøretips.

Hva?

Plutselig står jeg her. I en frodig grønn park omringet av trær, blå himmel og en sol som skinner på himmelen. Til og med fuglene kvitrer mens Tiril, min kollega, står ved siden av meg i form av en avatarfigur. Hun står og kaster Post-it lapper på en lang gul tavle, mens jeg leser inn innhold på lappene ved hjelp av mikrofonen jeg har i høyre hånd. Vi er på remote workshop i Naer´s univers.

Denne videoen er bare en smakebit på hvilke spennende muligheter som ligger i Near-universet.

Naer er et norsk startup selskap som tilbyr en programvare som legger til rette for å skape bedre samarbeid og kommunikasjon i digitale møter ved hjelp av VR-teknologi.

Hva var motivasjonene for å etablere Naer?

Bakgrunnen for å etablere Naer var anerkjennelsen om at kommunikasjon ikke svekkes over video, at folk generelt mister motivasjonen ved digitale møter og at de i flere sammenhenger faller av. Visjonen til Naer er å få folk i flytsonen under digitale møter. Det å skape flyt handler blant annet om å ha kjente verktøy tilgjengelig, som for eksempel Post-it-lapper. Naer fokuserer på å gjøre kjente verktøy svært brukervennlige, slik at når de ansatte blir presentert for det ukjente 3D-formatet, oppleves det fortsatt som enkelt å følge med. For eksempel kan man snakke til Post-It lappene for å fylle dem med tekst. I tillegg bidrar løsningen til interaksjon på et dypere nivå enn gjennom PC-skjermen, fordi kroppsspråket blir tydelig og deltakere kan interagere med hverandre fysisk gjennom oppvarmingsøvelser.

Ved hjelp av VR kan du få en mer kroppslig opplevelse, og hjernen lures til å tro at man er i samme rom. Vi har opplevd at noen stryker hverandre på armen for å flørte, mens andre har kjent på intimsoner. Du kjenner virkelig på de fysiske dimensjonene til tross for at det er digitalt. – Naer

Videre kan den virkelighetsnære opplevelsen legge til rette for samarbeid over lange avstander og på tvers av landegrenser. Dette kan potensielt bidra til en enorm forskjell for internasjonale selskaper som flyr ansatte verden rundt for at de skal kunne delta i fysiske workshops. Dersom det fysiske samarbeidet kan oppleves ved hjelp av VR-teknologien til Naer, vil ikke reisingen lenger være nødvendig. Resultatet av dette vil både bidra til frigjøring av tid, men kanskje enda viktigere langt lavere CO2 utslipp.

Hvordan begynte reisen til Naer?

Det hele begynte med en one-pager. Her beskrev vi produktet vårt, og hvordan vi ønsket å bruke VR-teknologi til å løse problemene med remote samarbeid. One-pageren ble sendt til 10 bedrifter, og de gode tilbakemeldingene resulterte i et samarbeid med våre fem første pilotkunder: Jotun, TrønderEnergi, Sbanken, Posten og Schibsted. Deretter utviklet vi en enkel prototype på to uker, og selv om den ikke var spesielt god, validerte den at dette var noe å gå videre med. Vi fortsatte utviklingen av programvaren, og etter to måneder fikk vi vår første million i støtte fra Forskningsrådet.

Hva har dere lært underveis?

En viktig ting vi har lært underveis er at det er vanskeligere å lage et verktøy for produktivitet i en programvare som er laget for å utvikle spill. På den andre siden har det gjort at vi klarer å levere en opplevelse for kunden, heller enn å kun løse et problem. Det er nok mange gründere som kjenner seg igjen i beinharde prioriteringer, men vi tror at ressursene vi investerer i utviklingen er verdt det, da kvaliteten på samarbeidet og kundeopplevelsen vil være høyere.

Vi har tatt lærdom av hvordan VR er brukt tidligere. VR har vært i rampelyset i flere år, der enkelte tilbydere har tenkt monolittisk for eksempel ved at hele kontoret skal byttes ut med ett VR-univers. Det vi har sett er at i likhet med telefonen din, bør VR være noe du tar i bruk når det gir mening. Ingen vil leve hele livet i VR.

Som tidligere nevnt er en av fordelene våre vært at vi knytter VR opp mot kjente løsninger. Et eksempel på dette er integrasjonen med Miro, verdens største digitale whiteboard løsning. Løsningen gjør at du kan planlegge workshops i Miro, hoppe inn i VR for å samarbeide, og deretter ha all dokumentasjonen klar i etterkant – automatisk. Etter vi lanserte denne integrasjonen ble vi kontaktet av influencere, flere internasjonale selskaper og konkurrenter av Miro som ville utforske partnerskap. Flere av selskapene som kontaktet oss ønsket programvaren vår, men evner ikke, eller ønsker ikke, å utvikle den selv. Dette gjør at vi får selskapene i ryggen, heller enn mot oss. Utfallet er at vi kan utvikle flere integrasjoner, noe som resulterer i at folk enklere kan bruke Naer som et hjelpemiddel i samhandling med andre verktøy og applikasjoner.

Bilde som viser hvordan Naer fungerer.

To sider av samme produkt.

Hva har vært deres største utfordring?

Kommunikasjon er kanskje den største utfordringen. Når man ser et bilde av noen med VR-briller på hodet, tenker vi at de er isolert og avskjært fra omverden. Dette er til tross for at vi lager en løsning som virkelig gir folk følelsen av å være sammen, fra hvor som helst. I tillegg er man nødt til å oppleve VR for å forstå det. Det holder ikke å se en video. Mye av verdien ligger i at dette er en helt ny opplevelse og form for menneskelig kontakt, på en digital plattform. Dette skaper også en utfordring med å sette en go-to-marked-strategi. Skal vi la kundene teste deler av produktet for å selv oppleve hvordan det føles og hvor nyttig det kan være? Eller skal vi forsøke å skrive noe som gjør at kundene klarer å relatere til produktet?

Videre er det kuleste, men også mest utfordrende med produktet vårt at VR-teknologien enda er i utvikling. Dette er fordi mulighetsrommet er ekstremt stort og ingen enda vet hvordan fremtidenes løsninger vil fungere. For eksempel er det ingen fasitsvar på hva som skjer når en post-it-lapp ikke er todimensjonal lengre, men at du kan forholde deg til tre dimensjoner som en måte å tenke på. Slike løsninger vil kreve at vi må kaste av oss de tradisjonelle måtene å tenke på.

Hva er veien videre?

Nå har vi allerede fått med Skyfall Venture, ProVenture og Startuplab på laget, noe som er kjempekult. Planen er å vokse til 8 ansatte, og deretter satse på en lansering til vinteren. Vi opplever at investorene ikke bare stiller med finansiell kapital, men også bistår som interesserte sparringspartnere med masse erfaring fra dagene som gründere. Med disse forutsetningene, håper vi at vi har utviklet et gjennomtenkt produkt innen to år som aktivt benyttes av ansatte over hele verden.

På kort sikt skal vi fortsette å observere bruken av produktet. Vi har allerede kjørt ni piloter i Norge og nå skal vi forsøke en internasjonal pilot med Jotun. Målet vårt er å bygge en tilpasset løsning, og vi er ekstremt opptatt av kontinuerlige tilbakemeldinger. Dette oppnår vi blant annet gjennom å observere hvordan ansatte bruker programvaren og atferden mens de samarbeider. Her har vi observert alt fra at noen prøver å tørke av en Post-it-lapp med hånden sin for å viske ut teksten, til at noen ikke klarer å få tak i lappen. Alt dette loggføres som input for å senere utforske og finne de beste løsningene. Desto flere ganger et problem nevnes, desto viktigere er det for oss å fikse. Over tid vil slike kvalitative observasjoner kunne gjøres om til kvantitativ data, noe som vil gjøre det enklere for oss å vite hvordan vi skal prioritere ressursene våre.

Vi i Sprint henter mye inspirasjon fra startup-miljøet, og syntes det er kjempespennende at Skyfall tørr å satse på selskaper som Naer. Et selskap som griper mulighetene i markedet, og som fortsetter å kontinuerlig oppdatere programvaren og utdanne bedrifter om hvilket enormt potensiale VR kan utrette for samarbeidskvaliteten mellom ansatte. Vi gleder oss til å følge Naer videre, og dersom du vil holde deg oppdatert på reisen, besøk hjemmesiden deres her. Dersom du er nysgjerrig på hvordan Skyfall jobber, eller vil utforske andre softwareselskaper de har investert i, kan du ta en titt på nettsiden deres her.

Vi tar gjerne en prat om mulige prosjekter knyttet til fremtidens mediebransje.

Øistein Offergaard Haraldstad

Øistein Offergaard Haraldstad

Partner