Rigget for neste vekstfase: Sprints rolle i Aneo Mobilitys skalering

Skrevet av: , og

Publisert: 27. oktober 2025

Aneo Mobility har vokst raskt i flere år. Et sterkt teknologimiljø har holdt høyt tempo og klart å ligge i front på produktutvikling i et elbillademarked i stadig endring. Men farten og smidigheten har også utfordret organisasjonen. Det har vokst frem et behov for en tydeligere felles retning, mer forutsigbarhet og sterkere samspill på tvers av avdelinger.

Det som startet som et midlertidig kapasitetsbehov, utviklet seg raskt til et tettere samarbeid med Sprint om alt fra strategiske prioriteringer til å bygge struktur for videre vekst.

Vi har tatt en prat med VP of Product & Tech, Mari Moxnes Karlsen, om hvordan Aneo Mobility håndterte et utviklingstempo som overgikk organisasjonens evne til å kommersialisere produktene, hvordan Sprint ble en viktig støttespiller, og hvilke grep som har gitt effekt på tvers av produktutvikling og selskapet for øvrig.

Vekst krever mer enn teknologi

Aneo Mobility har levert elbillading til det norske markedet siden 2019. I oppstartsfasen gikk det fort: Ladeproduktene ble bygget, testet og lansert i høyt tempo, ofte med skreddersøm og raske tilpasninger for å møte ulike kundebehov.

Men etter hvert begynte det å knirke. Løsningene, som så bra ut på papiret, fungerte ikke godt i praksis. Det ble stadig tydeligere at videre lønnsom vekst ville kreve mer planlegging og struktur. Da Aneo Mobility kjøpte konkurrenten Movel i 2024, økte kompleksiteten ytterligere; kundeporteføljen ble brått større og produktporteføljen bredere.

– Vi brukte et par år på å bygge om «motoren på bilen»: Vi byttet ut alle tekniske komponenter for å bli mer skalerbare og klare for vekst. Vi har et ekstremt effektivt utviklerteam.

Det effektive utviklerteamet produserte et sjeldent luksusproblem: utviklerne jobbet raskere enn organisasjonen klarte å lansere produkter og sikre kommersiell uttelling.

– Vi trengte hjelp til å strukturere hvordan vi jobber med lanseringer. Hvordan vi får produktene våre raskere ut i markedet og faktisk tjener penger på det.

Fra kapasitetsbehov til strategisk støtte

Nathan Jirenyaa Etefa og Nadine Ramsberg var raskt på plass hos Aneo Mobility i Nydalen for å bidra der behovet var størst: Nathan for å etablere prosesser for lansering av nye produkter på tvers av selskapets avdelinger; Nadine for å lede et av produktteamene.

Nadine ble raskt min høyre hånd i ledelsen av struktur og «way of working» i produkt- og teknologiavdelingen. Det er god hjelp i en hektisk hverdag at noen kan peke på hva som fungerer eller ikke, identifisere mangler i organisasjonen og små grep som vil ha god effekt. – Mari Moxnes Karlsen

Aneo Mobility ønsket å sikre at innsikten fra produktteamene fikk større plass i de strategiske beslutningene. Samtidig var det behov for en tydeligere rytme og struktur i prioriteringene mellom ledelsen og teamene. Sammen tok Mari og Nadine initiativ til å styrke koblingen mellom strategi, innsikt og faktisk gjennomføring.

De gjorde prioritering til en felles øvelse på tvers av ledelse, produkt og teknologi. Produktveikartet ble strammet opp og initiativer ble vurdert etter kost/nytte for bedre porteføljestyring. Med dette ble det enklere for alle å se hvordan strategi, kapasitet og leveranser til enhver tid henger sammen.

– Vi jobber mye mer effektbasert enn før. Det har blitt lettere å konstatere at «den oppgaven er for stor og gir for lite verdi, vi gjør den ikke». Det er en stor endring, forteller Mari.

1) Bygge bro mellom strategi og leveranse, 2) Gjøre hverdagen enklere for teamene, og 3) Gi ledelsen et skarpere bilde av leveranser og effekt.

De tre viktigste målene i Sprints utvidede oppdrag hos Aneo Mobility, med konkrete tiltak for ønsket effekt.

Klar for skalering

Med etablering i Sverige og nye markeder i horisonten er neste steg å samkjøre måten man jobber på uten å miste smidigheten.

Det handler ikke om rigide prosesser, men om felles rammer for å prioritere utviklingsbehov, kommunisere beslutninger og involvere folk til riktig tid. Når vi jobber på samme måte, blir det enklere å koordinere, ta beslutninger og komme raskt videre, fordi alle vet hva som gjelder. – Mari Moxnes Karlsen

Mari ser for seg at strukturen vil korte ned tiden fra idé til marked og ivareta kvaliteten i arbeidet.

– Vi skal være det ladeselskapet som er kjent for kvalitet og gode ladeopplevelser. Og vi skal være kjent for å faktisk være kunde- og produktorienterte, ikke bare si at vi er det.

En samlet og målrettet organisasjon

Når Mari ser fremover, er det særlig én ting som blir viktig: Å få alle med.

– Hvis vi skal vokse og skalere, må vi ha en felles forståelse for vekststrategien og retningen vi sammen skal dra i. Strategien må være tydelig for alle, ikke bare ledergruppen.

For Aneo handler det altså ikke bare om å løpe fort, men å løpe samlet. Og nå har de strukturen, et felles språk og de tydelige prioriteringene dette krever.

– Nå bygger vi struktur mens vi jobber, ikke i stedet for. Og kanskje viktigst: Sprint har gjort oss i stand til å ta dette videre på egen hånd, som hele tiden har vært målet.

Er du interessert i å lære mer om hvordan vi i Sprint jobber med å rigge selskaper for vekst? Eller ønsker du å sparre om voksesmerter i din egen bedrift? Vi tar gjerne en prat.

Nadine Ramsberg

Nadine Ramsberg

Senior Manager