Oslo Innovation Week: Norges fremste innovasjonsledere delte sine erfaringer om Corporate Innovation i panelsamtale hos Sprint

Skrevet av:

Publisert: 8. oktober 2024

I anledning Oslo Innovation Week 2024, inviterte Sprint Consulting til panelsamtale med overskriften “From Ideas to Impact: Leading Corporate innovation". Det ble en svært engasjerende og ærlig samtale i fullsatt sal, om hvordan store, etablerte selskaper kan lykkes med innovasjon i dagens komplekse og raskt skiftende marked. Paneldeltakerne diskuterte en rekke krevende spørsmål og delte sine personlige erfaringer med innovasjon i etablerte selskaper, med spesielt fokus på utfordringer, suksesshistorier og viktige lærdommer.

Vårt arrangement under Oslo Innovation Week

Her er noen av hovedtemaene som ble diskutert:

Å balansere utvikling av eksisterende virksomhet med å utforske nye muligheter - Exploit vs. Explore

Innovasjon i store selskaper er både avgjørende og utfordrende. Mens startups ofte kan fokusere mer på nyskaping, må store selskaper balansere innovasjon med løpende drift. Paneldeltakerne diskuterte utfordringer ved å beholde innovasjon på toppen av agendaen, og hvordan forbedring av kjernevirksomheten blir prioritert på bekostning av innovasjon, særlig i utfordrende tider. Når det gjelder fordeling av ressurser til forbedring av det eksisterende versus utforsking av det nye så poengterer Gustav fra Fortum blant annet at det kan variere fra år til år. Det avhenger av situasjonen selskapet er i, og det viktigste er at det må eksistere en balanse over tid.

Hvordan oppnå ledelsens støtte og eierskap til innovasjon, og med det tilgang til nødvendige ressurser som tid og penger for å lykkes med initiativene?

Innovasjon handler om å ta risiko og tørre å satse på det ukjente. Trond Atle fra Aker BioMarine understreket at en innovasjonssatsing må igangsettes og eies av toppledelsen. Det er svært utfordrende om innovasjon skal drives frem av mellomledere ettersom at de både må overbevise lederne sine og ansatte nedover i organisasjonen. Toppledelsen må eie og drive innovasjon nedover og vise at det fungerer - da vil resten av organisasjonen også tilpasse seg. Det er også avgjørende for å lykkes med å bygge innovasjonskultur. Gustav i Fortum bygget videre på dette poenget med at strategi er en ledelsesoppgave og innebærer å ta stor risiko, noe som gjør at det er kritisk at ledelsen setter retningen, bygger kultur og viser vei for at de ansatte skal følge etter.

Hvordan samler store selskaper inn vinner-ideene?

Paneldeltakerne delte ulike tilnærminger til ideinnsamling - fra at ideene kommer organisk som en naturlig del av kjernen og kulturen i selskapet, til at det er viktig med strukturerte idegenereringsprosesser. Gustav i Fortum delte at de for eksempel har god erfaring med årlige bootcamps og innovasjonskonkurranser internt. Kanskje er det en ansatt som til daglig sitter langt fra innovasjonsenheten som sitter på vinner-ideen? Da kan det være vanskelig å fange opp denne uten å aktivt skape en arena for ideinnsamling på tvers. Han understreket også hvor viktig det er å starte idégenerering med utgangspunkt i et tydelig kundeproblem og å bruke strukturerte innovasjonsprosesser for å utvikle ideer til konsepter som løser disse kundeproblemene. Bing Zhao fra Tomra delte hvordan innovasjon er en del av kjernen til Tomra som selskap, og at innovasjonsideer dyrkes frem organisk gjennom arbeidet de gjør fra dag til dag.

Panelet bestående av Gustav Eilertsen (Fortum), Bing Zhao (TOMRA), Trond Atle Smedsrud (Aker BioMarine) og vår egen Sigrid Rennemo som moderator

Hvordan lykkes med skalering?

I diskusjonen rundt hvordan å gå fra ideer til skalering kom det også frem en enighet blant paneldeltakerne om at en viktig nøkkel for å lykkes handler om å skalere på rett tidspunkt. I Aker BioMarine har de erfaring med at de har utviklet produkter som markedet og kundene ikke har vært helt klare for, hvor de da har lagt konseptet i "hybernation mode" frem til de opplevde at markedet var modent nok. I mellomtiden har de sørget for at alt ligger til rette for rask skalering. Det ble også diskutert viktigheten av å få på plass det riktige teamet enten konseptet skaleres som en del av eksisterende selskap eller spinnes ut. Det er avgjørende å sette sammen et team som har nødvendig kompetanse og ambisjon, og bygge en incentivstruktur for å tiltrekke seg de rette folkene internt eller eksternt. 


Hvordan allokere finansiering og ressurser til innovasjonsprosjekter, og når skal man forvente å få avkastning på investeringen?

I Tomra følger de et kapital-allokerings rammeverk som er todelt. Majoriteten av investeringene går til å få kjernevirksomheten til å vokse, også har de en fleksibel tilnærming til investering i ny vekst hvor andelen de investerer avhenger av hver enkelt case. Paneldeltakerne trekker frem at finansieringsbeslutningene gradvis blir vanskeligere å ta etter hvert som innovasjonsprosjektene beveger seg fra tidligfase til at product-marketfit er etablert og det går i retning av skalering. Og hvor lenge skal innovasjonsprosjektene få lov til å leve før det forventes avkastning på investeringen? Paneldeltakerne diskuterte hvorvidt en satt terskel gir mening å ha, fordi forventningene varierer avhengig av horisonten man har på investeringen og innovasjonen samt type innovasjon. I Aker BioMarine har de fokus på å få innovasjonsprosjektet til «cash neutral» så fort som mulig etter lansering. Jo raskere prosjektet oppnår netto null jo raskere kan de jobbe videre med konseptet i fred og ro og skalere når timingen er riktig, uten press og krav fra ledelsen. 


Fremtiden til innovasjon

Mot slutten av debatten skiftet vi fokuset fra fortidens lærdommer til hva paneldeltakerne tenker om innovasjon i årene fremover. Vi kan ikke diskutere fremtiden for innovasjon uten å berøre AI generelt, og generativ AI spesielt. AI har potensial til å fullstendig transformere måten vi driver innovasjon på. Det vil styrke og forbedre innovasjonsprosesser ved å gi oss verktøy som gjør oss i stand til å jobbe både smartere og mye raskere. Verktøy som kan hjelpe oss med å generere ideer, teste og evaluere løsninger, gjennomføre analyser, forbedre beslutningsprosesser, levere raskere prototyper, utvikle salgs- og markedsføringsinnhold – og mye mer.

Noen av refleksjonene vi sitter igjen med fra dette temaet er at det aller viktigste er å få alle med på å omfavne generativ AI i hverdagen. Invester i å sette opp opplæringskurs for ansatte, etabler tydelige prosesser for bruk, og hensynta kulturaspektet for å forstå hva som skal til for at generativ AI skal bidra til å realisere de virkelig store endringene. Det blir avslutningsvis konstatert at AI vil kunne "disrupte alt".

Fullt hus og engasjerte deltagere

Key takeaways:

  1. Innovasjon i store selskaper krever dedikert støtte fra toppledelsen.
  2. Strukturerte innovasjonsprosesser kan hjelpe med å fange opp gode ideer og gjøre dem til skalerbare løsninger.
  3. Det er viktig å skape en balanse mellom å utforske nye muligheter og å sikre at kjernevirksomheten opprettholdes.
  4. Fremtiden for innovasjon vil i stor grad bli drevet av ny teknologi som generativ AI, og selskaper som investerer i denne typen løsninger vil utvilsomt ha en konkurransefordel.

Paneldebatten ble en inspirerende avslutning på Oslo Innovation Week, og vi kunne ikke vært mer fornøyde med paneldeltakernes bidrag og erfaringsdeling, engasjement fra salen og masse positive tilbakemeldinger i etterkant. Vi håper alle deltakerne satt igjen med verdifull innsikt om hvordan etablerte selskaper kan lykkes med innovasjon og inspirasjon til å tenke nytt om hvordan drive frem nyskaping i egne organisasjoner.

Tusen takk til paneldeltakerne våre og alle som møtte opp!

Ønsker du å diskutere noe av innholdet i artikkelen? Ta gjerne kontakt med Sigrid Johansen Rennemo for en prat!

Sigrid Johansen Rennemo

Sigrid Johansen Rennemo

Partner