Eftir - gjør brukte kvalitetsklær til en unik opplevelse

Skrevet av: og

Publisert: 25. september 2023

Å kjøpe klær og interiør brukt har gått fra å være for de spesielt interesserte, til å være noe som kan gi status og prestisje. Ifølge en brukerundersøkelse utført av Opinion fra mars i år, rapporterer 54% av den voksne befolkningen å ha kjøpt klær brukt. Økt fokus på bærekraft og ombruk i kombinasjon med nedgangstider i økonomien, har gitt grobunn for nyskaping, der flere aktører de siste årene har sett sitt snitt til å utfordre mer tradisjonelle aktører som Fretex, den lokale gjenbruksbutikken på hjørnet, og finn.no. Men hva kjennetegner de som faktisk lykkes med å gjøre gråstein til gull i 2023?

Eftir

Vi i Sprint har vært så heldige å få tatt en prat med CEO og gründer i Eftir, Cecilie O. Nielsen, som har lykkes i å ta en unik, og lønnsom, posisjon i brukthandelmarkedet gjennom sitt café- og kleskonsept. Cecilie forteller oss hvilke nøkkelfaktorer som har vært avgjørende for Eftirs suksess. Avslutningsvis har vi gjort oss noen tanker om hvordan den mye diskuterte brukthandelloven, kan stikke kjepper i hjulene for gode, sirkulære forretningsmodeller som Eftirs.

Hva er Eftir?

Eftir åpnet desember 2021 med en visjon om å skape en god handleopplevelse med fokus på bærekraftige varer og sirkulære prinsipper. Nylig har de åpnet en stor destinasjon for «slow fashion» på Aker Brygge. Men hva betyr egentlig dette i praksis? Cecilie Ova Nielsen forklarer konseptet som en komplett og unik opplevelse for besøkende: «Det viktigste er å skape en opplevelse – noe unikt, en god følelse av å få noe verdifullt når man handler». I Eftirs andre butikk på Grünerløkka kan besøkende nyte en kaffekopp i kvalitetsmøbler, som for øvrig også er til salgs, mens det tittes mellom nøye utvalgte kvalitetsplagg.

I tillegg til plaggene Eftirs egen stylist har kurert og nøye valgt ut, har også designere innen redesign og reparasjonsdesign fått hylleplass i butikken. Eftir tilbyr med dette ikke bare skjulte gjenbruksskatter, men en bærekraftig opplevelse som er støttet av flere inntektsben og en fleksibel bruk av egne lokaler. En viktig faktor for å lykkes er i følge Cecilie at hun har samlet flere ulike aktører under samme paraply der fellesnevneren er slow fashion og ombruk. I tillegg er det viktig å tenke destinasjon og gi folk flere grunner til å komme til nettopp ditt sted.

«Det viktigste er å skape en opplevelse – noe unikt, en følelse av å få noe verdifullt når man handler» Cecilie O. Nielsen, CEO av Eftir

En kundesentrisk tilnærming til ombruk


En ting er å lage en attraktiv butikk og en god handleopplevelse, men der man kan argumentere for at sirkulære aktører som Eftir virkelig har truffet blink er gjennom å bygge et konsept som både er lønnsomt, og som kan skaleres. Eftir har i sitt konsept tatt utgangspunkt i reelle kundebehov, og
brukt denne innsikten for å bygge en ny type handelsarena hvor besøkende kan nyte en god kopp kaffe og handle klær, kunst og interiør med god samvittighet. Eftir har også skjønt at mange er villig til å
betale ekstra nettopp for en slik handelsarena, og for plagg som varer. Derfor er prisnivået høyere det mange forbinder med tradisjonelle bruktbutikker, som til gjengjeld er sikrer et vareutvalg av håndplukkede og sesongaktuelle varer av høy kvalitet til kundene.

For å nå ut til målgruppen har Eftir også skjønt at butikken ikke kan ha den klassiske loft-duften og estetikken mange forbinder med brukthandel. Lokalene er derfor pusset opp og dekorert med interiørvalg som løfter opplevelsen ytterligere. Resultatet er et lønnsomt og attraktivt konsept som
appellerer bredt, og har gjort det mulig for Eftir å åpne flere butikker i ulike deler av Oslo. Idag når konseptet både ut til bærekrafts-entusiaster i hjertet av Grünerløkka, pent kledde mennesker på Aker Brygge og blant travle mennesker på Egertorget. Men hva skiller egentlig Eftir fra andre second-hand-butikker, og hva er nøkkelfaktorene for at de lykkes? Vi har utfordret Cecilie på å oppsummere hvorfor Eftir er et konsept som er kommet for å bli:

  • Unik butikkopplevelse: Eftir har skapt en butikk som selger mer enn bare klær. Lokalene er designet med tanke på å være innbydende og inspirerende, med gjenbruksmaterialer og behagelig belysning som skaper en miljøbevisst atmosfære. En butikk hvor det selges både tidsriktig og gjenbrukt kunst, inventar og klesplagg.
  • Nøye utvalgte plagg: Plaggene er nøye kuratert, slik at kundene kan være sikre på at kjøpene ikke bare er bærekraftige kvalitetsplagg, men også tidsriktig og i tråd med sesongens mote. I tillegg er
    plaggene representert på en god måte. I motsetning til mange bruktbutikker er ikke dette en skattejakt, hvert plagg er nøye selektert.
  • Et helhetlig konsept: I tillegg til butikkens kjerne er det gitt plass til lokale designere, som fokuserer både på omsøm og oppskalering av brukte klær. Det gir rom for en kreativ atmosføre, hvor kunder kan finne virkelig spesielle og særegne kvalitetsplagg.

Ifølge Cecilie skiller Eftir seg ut fra mengden gjennom å skape opplevelsen av å gi kundene en unik følelse av å unne seg noe fint og spesielt, og samtidig ivareta god samvittighet for bærekraft, uten at det går på bekostning av kvaliteten man finner i merkebutikker.

De største utfordringene


For økonomien, samfunnet og miljøet ønsker vi i Sprint at flere bærekraftige forretningsmodeller skal vokse frem. Likevel finnes det lover og reguleringer som gjør det vanskelig å lykkes for selskaper som Eftir. Særlig utfordrende er brukthandelloven, som i det siste har vært hyppig diskutert:

Brukthandelloven har som formål å forebygge omsetning av stjålne eller ulovlig mottatte gjenstander, og å lette politiets arbeid med å spore slike gjenstander.

Samtidig er ikke digitale arenaer omfattet av regelverket. I praksis innebærer loven at man må søke godkjenning for å selge brukte klær i butikk, at alle varer må føres i en forhåndsgodkjent, fysisk prototoll, som så skal stemples og godkjennes av politiet. I tillegg må alle varer oppbevares i to uker før de kan omsettes. Det hele er omstendelig, tidkrevende, og gjør det krevende å tilby sesongaktuelle plagg.

Næringsminister, Jan Christian Vestre, uttalte til TV2 i september at forbrukersamfunnet har gått for langt. Vi må bli mer opptatt av å ta vare på de tingene vi allerede har produsert, og vil derfor gjøre det enklere å kjøpe brukt. For å lykkes med nettopp dette, kan ikke alle varer loggføres manuelt, og alle bruktbutikker godkjennes hos politiet. Vestre understreker at pliktene som næringsdrivende blir pålagt gjør det vanskeligere å selge gammelt enn å selge nytt. Det er ikke bærekraftig, og det er ikke greit, sier Vestre. Regjeringen har derfor først gjort en midlertidig innsnevring i loven, og ønsker etter hvert å erstatte dagens regelverk med et som er mer tilpasset dagens behov.

«Det er ikke bærekraftig, og det er ikke greit» Jan Christian Vestre om brukthandelloven, Næringsminister

Vi i Sprint håper dette vil bidra til at det blir enklere å teste og lansere nye, sirkulære forretningsmodeller, slik som Eftir. For å gjøre det enklere å velge bærekraftige alternativer for forbrukerne, er det viktig bærekraftige selskaper får rom til å utforske muligheter, og skalere når de lykkes. Vi gleder oss til å følge med på både Eftir og andre sirkulære konsepter fremover!

Dersom du er nysgjerrig på hvilke sirkulære vekstmuligheter som ligger i din bransje, eller ønsker å utforske nye bærekraftige produkter og tjenester, ta kontakt!

Sigrid Bergsjø Andresen

Sigrid Bergsjø Andresen

Manager