Bensinstasjoner, fargeanalyse og kaffe
Publisert: 22. oktober 2025
I denne utgaven deler vi tre ting vi har tenkt på i det siste. Først, Maggie’s, en ny og fresh bensinstasjon i USA som fikk oss til å tenke på hvor lite som har skjedd på den fronten her hjemme i Norge. Deretter tar vi for oss fargeanalyse, et hett samtaletema blant kvinnelige ansatte på Sprintkontoret. Til slutt, kaffe. Etter en het sommer har vi savnet skikkelig digg iskaffe i butikkhyllene. Norge har (delvis) råvarene, kompetansen og kaffekulturen, nå mangler vi produktene. Vi håper innholdet inspirerer!
Som alltid diskuterer vi gjerne innholdet i nyhetsbrevene våre. Dersom du har noen spørsmål eller innspill til hva vi bør skrive om neste gang, er det bare å ta kontakt med Øistein Haraldstad.
Hold deg oppdatert på retail & FMCG ved å melde deg på nyhetsbrevet vårt her↗
Fra pølse i brød til matcha på tap?
I mange år har vi hørt snakk om at bensinstasjonene skal bli til fantastiske ladedestinasjoner med mat, kaffe, opplevelser og alt vi ikke visste vi trengte. Fram til nå har det dessverre vært mye prat og lite handling. Assosiasjonene til bensinstasjoner er fortsatt lange dokøer, pølse i brød og maskinkaffe som ikke er en direkte fryd for ganen.
Espa har Norges fjerde største supporterbutikk
Den bensinstasjonen som har fått til mest i Norge er nok Espa. De er utrolig gode på markedsføring, og har klart å gjøre et random sted midt mellom Eidsvoll og Hamar til et landemerke for verdens beste boller (selv om bolledeigen er den samme som mange andre bensinstasjoner har). Det stopper ikke der, for Espa gjør mange andre grep for å holde seg aktuelle. De selger artig merch, både på nett og på bensinstasjonen.
– Vi er antakeligvis Norges fjerde største supporterbutikk. Det var bare Vålerenga, Rosenborg og Bodø/Glimt som solgte mer supporterutstyr enn oss i fjor, sier daglig leder Rune Gulbrandsen til Motor.no
De siste årene har de også begynt å selge lokalmat som honning og hjortekjøtt. Dette har blitt populært blant hyttefolket, som kan kjøpe boller til barna og kvalitetsmat til lørdagsmiddagen mens de lader.
Hvor ble det av resten?
Utover Espa ser vi ikke så mye spennende på bensinstasjonfronten i Norge. Mange aktører har etablert ladestasjoner, men vi opplever at få av dem klarer å utnytte at kundene deres ofte har 30 minutter "dødtid" mens de lader. Litt skuffende i landet der 95% av nye biler er elbiler! Vi har derfor tatt fram kikkerten og sett utover landegrensene for inspirasjon, så bli med oss på en roadtrip til Italia, Japan og USA.
Først et stopp på Autogrill i Italia
Mens vi venter på at norske bensinstasjoner skal våkne opp, tar vi en avstikker sørover. I Italia har nemlig Autogrill gjort matpausen til en nesten poetisk opplevelse. Her får du espresso i porselen, fersk pasta og et glass vin hvis du ikke skal kjøre selv. Folk tar seg faktisk tid til å stoppe, ikke fordi de må lade, men fordi det er en hyggelig opplevelse. Autogrill har i mange år vist at veikroer ikke trenger å være triste, sterile mellomstopp, det kan være et sted å nyte "la dolce vita".
Videre til Tiktok-trender hos 7-Eleven Japan
Vi reiser fra espresso i Italia til frossen smoothie i Tokyo. På TikTok har nemlig 7-Eleven Japan blitt til et fenomen, og folk lager egne reiseguider kun for å besøke kjedens butikker. Her snakker vi om convenience-butikker på et helt annet nivå enn vi kjenner i Norge, med ferskpakket onigiri, frossen smoothie-maskiner og nudler i utallige varianter. Hvordan har de klart å skape en så stor suksess? For det første er butikkene rene, stille og velorganiserte. Samtidig lanserer kjeden hundrevis av nye produkter hvert år, blant annet limited edition, sesongvarianter og samarbeid med andre kjente merkevarer. Det har gjort 7-Eleven til et sted du går innom for å finne en liten treat til deg selv, gjerne i form at et nytt, fresht og spennende produkt.
Tiktok er full av videoer av taste tests og turister som har brukt tusenvis av kroner på å reise til Japan for å spise på 7-Eleven hver dag
Vi ankommer til slutt Maggie's, også kalt bensinstasjonenes Whole Foods
Maggie’s, som lanseres i USA i 2026, lover å bygge en bedre “refueling experience”. Kort oppsummert betyr det mindre pølse i brød og mer matcha på tap. Der amerikanske bensinstasjoner ofte er grå, travle og fulle av sukker, vil Maggie’s skape et sted folk faktisk vil stoppe. De snakker om å lage “third places” på veien med varme farger, dagslys og plantevegger i stedet for neonlys og reklameplakater for energidrikk.
Konseptet beskrives faktisk som nettopp Autogrill møter 7-Eleven Japan, et sted der du får lokal croissant, premium snacks og matcha (grønn te som er veldig populær blant gen Z) på tap. De skal samarbeide med lokale bakerier, ha ferskpresset juice og sunne snacks på menyen, og legger stor vekt på å ta inn nye, uavhengige merkevarer. Tenk Whole Foods i veikantformat. Sjekk ut hjemmesiden deres her.
Hvem vinner kampen her hjemme?
Vi håper norske aktører kan la seg inspirere av eksemplene over. Vi vil ha skikkelig kaffe, god mat og et hyggelig sted å henge mens vi venter på en alt for treig lader på vei til hytta.
Maggie's spiller foreløpig på nostalgisk design
Bruk fargeanalyse til å skape lojale kunder
Fargeanalyse er tilbake i motebildet. På 1980-tallet var det superpopulært å finne ut om man var en “dark winter” eller “soft summer”. Nå gjør trenden comeback på TikTok og Instagram. Forskjellen fra sist gang er at teknologien i dag gjør det både enklere og mer treffsikkert å bruke fargeanalyse i praksis. Med bildeanalyse og AI kan butikker gi personlige anbefalinger uten å ha en fargekonsulent på gulvet. Stadig flere forbrukere vet hvilke farger de kler, og ønsker klær, sminke og briller som matcher. Når du hjelper kundene med å finne fargene som passer for dem, er det mer sannsynlig at de både ser og føler seg bedre. Det kan gi høyere kjøpssannsynlighet, færre returer og mer lojale kunder. Hvordan ser det ut i praksis?
E.l.f. Cosmetics lanserte nylig verktøyet Color e.l.f.nalysis i samarbeid med Pinterest. Brukerne laster opp en selfie og får umiddelbart vite hvilken sesong de tilhører, presentert som et Pinterest-board med relevante produkter og inspirasjon. En perfekt måte å hjelpe kundene finne sine beste sminkeprodukter, og skape en sømløs reise fra analyse til inspirasjon til kjøp. Test ut verktøyet her.
Flere andre sminkeaktører, klesmerker og brillekjeder tester nå lignende løsninger. Zalando utforsker for eksempel AI-assistenter som foreslår klær basert på personlige preferanser og farger kundene oftest klikker på.
Fargeanalyse er ikke bare en trend i tiden. Det er et verktøy som i kombinasjon med AI kan gi betydelig bedre kundeopplevelser og mer lojale kunder.
Resultatet fra fargeanalysen til elf, med spesifikke produktanbefalinger og fargeinspirasjon
Kaffesnobber søker cold brew på Kiwi
Vi snublet nylig over Kloo, et merke som lagerkonsentrert kaffe på små, stilige flasker. Du blander bare noen dråper sammen med vann eller melk, og vips har du baristakaffe på ti sekunder. Perfekt for å lage iskaffe eller affogato, eller som en rask oppkvikker på farten.
Fra ferieturer og via TikTok-feeden ser vi at utvalget cold brew (kaldbrygget kaffe), iskaffe og matcha på boks vokser i rekordfart internasjonalt. Merker som Emma Chamberlain Coffee og La Colombe har gjort kald kaffe til et trendprodukt ved å spille på fresht design, annerledes smaker og høy kvalitet, og utvalget er bredt både i dagligvare og på bensinstasjoner.
I Norge har vi mye god kaffe på kafé, men i dagligvarehyllene står tiden stille. Her ligger det et stort mulighetsrom for både kaffeprodusenter og meieribransjen. Norge har tross alt noen av verdens beste baristaer og kaffebrennerier. Vi drømmer om TINE x Tim Wendelboe eller Q-meieriene x Supreme Roastworks, og butikkhyller hos Kiwi, Rema 1000 og Coop Mega fulle av freshe og spennende kaffedrikker av høy kvalitet. Kanskje allerede sommeren 2026?
Kloo er kaffekonsentrat som lett kan blandes med vann eller melk
Chamberlain Coffee har fristende og fresht design
La Colombes sesongvarianter tilbyr kaffe med en vri
Kompasset
- Les mer om samarbeidet mellom E.l.f. og Pinterest
- Mange skriver om fenomenet "7-Eleven Japan" om dagen, les mer i Fast Company og New York Times
- Ble du nysgjerrig på matcha? Bli oppdatert på gen Z' Matcha Mania
- Apropos Pinterest og Emma Chamberlain, de lanserte i år et av Pinterest (hittils) største samarbeid med innholdskreatører
- Pinterest lanserer hver sesong en trendrapport som oppsummerer hva som trender på plattformen. Vi anbefaler å sjekke den ut, her for høsten 2025 og året 2025
Vi håper at du likte dette nyhetsbrevet! Hvis du ikke abonnerer allerede, kan du gjøre det ved å trykke her↗. Del også gjerne nyhetsbrevet med andre som er interesserte i temaet. Vil du diskutere innholdet i nyhetsbrevet eller ta en prat om mulige prosjekter? Ta gjerne kontakt med Øistein Haraldstad, eller svar på denne e-posten.
Øistein Offergaard Haraldstad
Partner