5 kule produkter og tjenester du bør få med deg denne uken!

Skrevet av:
Nora Lade Gjørvad

Publisert: 4. juni 2021

I Sprint er vi hele tiden på jakt etter de nyeste og kuleste konseptene der ute, og syns det å holde oss oppdatert på nye forretningsmodeller, trender og ideer er utrolig spennende. Ikke bare har dette høy underholdningsverdi for oss, men det inspirerer oss også i arbeidet vi gjør som konsulenter og i arbeid med kunder.

5 kule produkter og tjenester

Denne uken har vi samlet et knippe av nye produkter og tjenester vi syns er ekstra kule, og prøver å komme med noen tanker om hvilke norske selskap som er posisjonert for å prøve seg på noe liknende. Fremover vurderer vi å gjøre dette til en ukentlig spalte, så gi oss gjerne feedback dersom du tenker at dette er noe du synes er interessant å få med deg!

1. Fysiske tokens for NFTer og digitale samlingsobjekter

Non Fungible Tokens (NFTer) er unike, digitale eiendeler som representerer objekter fra den virkelige verden. NFTer har tatt verden med storm, og har totalt endret ideen av digitalt eierskap. Startupen Infinite Objects ønsker å omforme hvordan vi lagrer digital kunst og samlingsobjekter, og tror at fysiske kopier av digitale eiendeler kan være nøkkelen. Startupen tilbyr skjermer som visualiserer de digitale eiendelene dine gjennom videoer, slik at du kan vise frem alle dine unike (eller mindre unike) samlingsobjekter i stua, på jobben eller hvor enn du skulle ønske. Kommer dette til å bli den nye måten å selge unik kunst på, eller kan det øke salget av NFTer når vi får mulighet til å vise det frem i enda større grad? Gatekunstneren Pøbel ga for noen måneder siden ut verket The Lovers som NFT, og på kunstforumet Kunstveggen har vi observert at flere har printet ut Pøbel sin NFT slik at de får en fysisk versjon av den på veggen. Kanskje et marked foto-forhandlere som Japan Photo og Foto Knutsen, eller trykkerier som Vistaprint kan satse på?

Infinite objects

Infinite Objects

2. Personalisert ernæring for dyr

Pandemien har gjort oss enda mer opptatt av ernæring og immunitet, og vi ønsker i enda større grad at tjenester og tilbud skal være personaliserte og tilpasset egne behov. Dette viser seg å ikke bare være viktig for vår egen helse, men det er også viktig for å ta vare på våre firbeinte. Verdiforslagene til selskaper som Petabolix, Tailored, Puppo og JustRight handler om å gi hunden din den aller beste og riktige ernæringen, selvfølgelig tilpasset den individuelle hundens behov. Mon tro om Coop, Oda eller Rema1000 slenger seg på med noe lignende innenfor denne trenden før noen andre gjør det? Det bør jo være relativt enkelt å lage noen flotte EMV-produkt (egne merkevarer) av dyremat. Eller ser vi at det etableres egne DTC-brands med abonnements-løsninger hvor kundene bare får det levert på døren en gang i måneden? Her er det mange muligheter!

Petabolix

Petabolix

3. Self-guiding Tours

Hvordan kommer vi egentlig til å feriere etter pandemien? Vil vi være mindre villige til å boltre oss i store folkemengder og stå i tette køer, eller går alt tilbake til normalen? Startupen WeGoTrip har lansert “self-guiding tours” for turister som ønsker å utforske de aller beste attraksjonene, men som ønsker å unngå køer, unødvendige folkemengder og alt det travle tilknyttet planlegging og booking av guider. Selskapet tilbyr kjøp av billetter til kjente attraksjoner og begivenheter, samt audio-guiding i en og samme app. Dette muliggjør utforsking av Paris, Barcelona eller London på helt egne vilkår (og med mindre smitterisiko om du er flink til å holde meter’n). Kan dette være noe reiselivsoperatører eller norske hotellkjeder kan utvikle i samarbeid med Innovasjon Norges Visit Norway for å gi et bedre tilbud til både norske og utenlandske turister på ferie i Norge?

WeGoTrip

WeGoTrip

4. Krypto-spill

Vi syns NFT-selskapet Dapper forklarer fomålet godt: “Blockchain is the biggest thing to happen to the internet since the iPhone. It will reshape how we use and interact with digital worlds. But for this technology to realize its real-world potential, it needs to, y’know, be used. By people. Real people, in the real world — not just industry insiders and early adopters.” Flere og flere selskaper tilnærmer seg krypto-spacet gjennom digitale spill med kryptovaluta som hovedpremie. Mythical Games, Dapper Labs og Axie Infinity er bare et utvalg aktører. Kan dette være inngangen som skal til for å booste Generation Z og Generation Alphas bruk og forståelse av krypto? Design, verdiforslag og visuell fremstilling på disse krypto-spillene trigger oss i alle fall til å sette oss i gaming-stolen og svette litt. Sky Mavis som har utviklet Axie fikk nylig med seg storheter som Mark Cuban, Reddit-gründer Alexis Ohanian og ODA og Skyfall-gründer, Jon Kåre Stene, på eiersiden. Ganske kult!

Axie Infinity

Axie Infinity

5. Sirkulære markedsplasser for luksusklær

Sirkulære markedsplasser er ikke noe nytt. Vi er jo alle kjent med bruktmarkedet til FINN og Tise, og bryr oss generelt mer om å handle brukt når vi kan. Retykle har tatt konseptet ett hakk videre og fokusert seg inn mot en nisje, der de tilbyr videresalg av luksusklær for barn. Kjøpere kan returnere klærne når barna vokser og plaggene blir for små (mot in-store kreditt eller penger), og selskapet selger plaggene deretter videre igjen og holder de i loopen. Vi syns det er kult å se at flere selskaper tilgjengeliggjør deltagelse i sirkulærøkonomien! Un-bundling av eksisterende markedsplasser er, etter vår mening, en undervurdert strategi for å komme opp med nye og innovative løsninger. Tise og Bookis er to gode eksempler på unbundling av Finn, og vi tror det kommer mer. Ikke umulig at vi skriver en artikkel om dette emnet i løpet av kort tid.

Retykle

Retykle

Følg med de neste ukene for enda mer updates og spennende konsepter, og kontakt oss gjerne dersom du er interessert i å vite mer om nye produkter og tjenester innenfor et mer spisset område eller om du har lyst til å bare ha litt uformell sparring rundt noen av de konseptene vi har beskrevet her.

Øistein Offergaard Haraldstad

Øistein Offergaard Haraldstad

Partner